Vilka vitaminer är bra för håret?

Vilka vitaminer är bra för håret?

Hej på er kära vänner! Jag tror att det råder en babyboom i Stockholm just nu, för jag har så många underbara kunder som ploppar fina bebisar just nu 😍 Så mysigt och roligt! Men, vad många av mina kunder råkar ut för är dessa nedrans "amningshår". Kroppen prioriterar inte håret just nu och håret får en vitaminbrist och man tappar mer hår än vanligt. Det är helt ofarligt och för de allra flesta mammor så växer håret ut igen så småningom (gärna i dessa söta babyhår kring ansiktet som man blir smått tokig på, haha). För vissa personer hjälper det att förebygga detta genom att innan BF äta extra kosttillskott för håret och tvätta med schampo anpassad för detta problem (Nioxin är min favorit!). Och sedan får man hålla i att vara duktig med detta i flera, flera månader. Det är ingen garanti att det funkar, men för vissa hjälper det! Och då har jag och mina kunder diskuterat och vridit på det här problemet nu och jag känner att det kunde vara roligt med en liten lista på vilka vitaminer som är bra för håret och varför: 

  • Vitamin B12. Hela vår kropp behöver den här vitaminet och har du brist på B12 kommer du drabbas av håravfall och för tidigt åldrande. Men som tur är finns vitaminet i maten vi äter, så som fisk, kött, mejeriprodukter och ägg.
  • Vitamin A. Hjälper din hårbotten att producera talg och smörja hårbotten så den inte känns torr och stram, vilket kan resultera i torrt hår. Vitamin A är även bra för synen och kroppens slemhinnor. Vitaminet finns det gott om i den svenska maten, bl.a. i grönsaker, rotfrukter, ost och ägg.
  • Vitamin B9. Hjälper håret att växa fortare och är helt enkelt folsyra. Folsyra är bra för kroppens ämnesomsättning och de röda- och vita blodkropparna. Du hittar det i bl.a. linser, groddar, sparris, spenat och broccoli.
  • Vitamin B5. Hela familjen B är bra för kropp och knopp egentligen. Vitamin B5 heter ofta Panthenol (pantotensyra) när den återfinns i olika hårprodukter och hjälper håret att binda fukt och bli starkare. Denna vitamin hjälper även att motverka acne, trötthet och balansera kolesterolhalten. Denna viktiga vitamin får du i dig via animaliska produkter och baljväxter, t.ex. ägg, kyckling, sötpotatis och avokado.
  • Vitamin E. Hjälper till att öka blodcirkulationen i hårbotten, vilket gör att håret verkligen får i sig sina vitaminer och växer så bra som möjligt. Finns i bl.a. ägg, margarin, avokado, groddar och fullkornsprodukter.
  • Vitamin C. Bra mot håravfall och boostar immunförsvaret. Pigg antioxidant som bekämpar de fria radikalerna som sliter på ett hårstrås celler. Vitaminet hittar du i apelsiner, nypon, brysselkål, grönkål, röd paprika, chili, blomkål och broccoli.
  • Zink. En viktig mineral för hårets välmående. Har du brist på zink kommer du att drabbas av håravfall, pigmentbortfall och ditt hår kommer att bli skört och det är inte helt ovanligt att vi faktiskt har en liten brist på denna mineral. Du hittar den i proteinrika livsmedel så som kött, ägg, fisk, skaldjur, ost och mejeriprodukter.
  • Järn. Även järnbrist kan ge håravfall. Järnet hjälper till att stimulera ny tillväxt och har du brist på det kommer kroppen inte att prioritera järn till hårsäckarna. Men du hittar järn i maten och kan äta mer av rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, nässlor, mörka bladgrönsaker m.m. Min favorit är paltknäckebröd, mums!
  • Kisel. Finns naturligt i kroppen och bygger kollagen och bindväv. Kisel behövs i hela kroppen och avtar med åren, vilket kan göra håret skörare. Kisel behövs för att hårets keratin ska växa fram som det ska och en stramare hårbotten gör att håret växer sämre. Du hittar kisel i bl.a. råris, bladgrönsaker, nötter, bambuskott, rödbetor, sojabönor och frön m.m.

Detta var några av alla de viktiga komponenterna som behövs i kroppen för att håret ska må så bra som möjligt. Det finns en enorm mängd vitaminer och studier som går åt olika håll, så jag ska inte trassla in min för mycket. Men dessa punkter är safe to say viktiga för håret och kan vara bra att ha lite koll på. För det allra mesta räcker det med maten du äter och just amningshår är en klass för sig som lugnar ner sig efter ett tag. Hoppas att ni blev lite klokare i alla fall och tyckte att det var roligt med det här inlägget. Just ja, skönheten på bild har inget med texten att göra, hon är bara en av mina mönsterelever med att använda bra hårprodukter till sitt hår. För precis som att det är viktigt att ta hand om håret på insidan är det viktigt att ta hand om håret på utsidan. Lycka till! 

Camilla Lind Frisör i Vasastan 2018-06-26